02 August 2010

Πασιφιστικός αλλά όχι παθητικός veganism ως άμεση δράση



της Lee Hall [1]


Πρόσφατα, ο Steven Best και ο Jason Miller έγραψαν ένα δημοσίευμα στο μπλογκ τους[2] το οποίο γελοιοποιεί εμένα, το βιβλίο μου Κάπαρη στον περίβολο  της εκκλησίας, και την ομάδα με την οποία δουλεύω, Φίλοι των Ζώων(Friends of Animals). Ο τίτλος του είναι "Πασιφισμός ή ζώα: ποιο αγαπάτε περισσότερο;" για όσους θέλουν να το μελετήσουν. Αυτό το προσβλητικό και εκφοβιστικό δημοσίευμα από τον Steve και τον Jason (στο εξής θα αναφέρεται ως"NSJ") αρχίζει με την επίκληση ενός πρόσωπου που προφανώς θεωρούν τόσο δημοφιλές ώστε να περιθωριοποιήσει τη γνώμη μου. "Οδηγούμενος από την βαθιά αγάπη του για τα ζώα, ο Paul Watson είναι ίσως ο κορυφαίος υπερασπιστής των ζώων ....."

Δεν με ενδιαφέρει να πείσω τους αναγνώστες να εντρυφήσουν σε περαιτέρω συζήτηση για τον Paul Watson. Εν συντομία: δεν μου αρέσει να καρφώνω τα δέντρα (Tree spiking)(*), κάτι που ο Paul καυχιέται ότι έχει εφεύρει. Αυτό που χρειάζεται είναι να αντιμετωπιστούν οι ανθρώπινες ιεραρχίες μαζί με την ανθρώπινη κυριαρχία πάνω στη φύση. Αλλά αντί να χτίσει συμμαχίες με τους εργαζόμενους της ξυλείας, ο Paul επέλεξε να διακινδυνεύσει την λοιδορία αυτών των ανθρώπων, αποκαλώντας τους  "σαπίλα, αρρώστια και ανωμαλία της φύσης", και "θλιβερούς πεζικάριους των εταιρικών στρατηγών της υλοτομικής βιομηχανίας." Τέτοιες δηλώσεις όχι μόνο προκαλούν, είναι επίσης λάθος, συμπεριλαμβανομένης και της πολιτικής έννοιας. Απομακρύνουν ανθρώπους με σημαντική πείρα σε άλλα κοινωνικά κινήματα.

Κατόπιν ο Steve και ο Jason συνεχίζουν με το να συγχωνεύουν, σε μια παράγραφο, τη «βία» και τις "ζωτικές δυνάμεις της ηθικής και της δικαιοσύνης" και την Rosa Parks. Αυτό που έκανε η Parks αρνούμενη να εγκαταλείψει μια θέση στο λεωφορείο – με το να λέει σθεναρά "Δεν νομίζω ότι θα πρέπει να σηκωθώ" - ήταν μη βίαιο, αλλά κυρίευσε τη φαντασία των ανθρώπων, προκάλεσε το Μποϊκοτάζ λεωφορείων του Montgomery, και έγειρε την πλάστιγγα προς την κατάργηση του διαχωρισμού σε ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες, δίνοντας στο κίνημα των πολιτικών δικαιωμάτων μια από τις πρώτες σημαντικές νίκες του.

Και όμως, κόντρα στον Steve και στον Jason, η υπεράσπιση των δικαιωμάτων των ζώων είναι ανόμοια  με το κίνημα για την κατάργηση του διαχωρισμού (των μαύρων) ή της καθολικής ψηφοφορίας. Είναι ανόμοιο με το Boston Tea Party(**). Οι υπερασπιστές των ζώων δεν μπορεί απλώς να προσπαθούν να αντιγράψουν άλλα κοινωνικά κινήματα. Αυτό συμβαίνει γιατί τα μη ανθρώπινα όντα γενικά, δεν μπορούν να οργανωθούν, να απαιτούν, και να βοηθήσουν στην απελευθέρωση τους από την υποδούλωση και την εξημέρωση. Εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από τους ανθρώπους να θέσουν το ζήτημα της κατάργησης του ελέγχου μας πάνω τους. Αυτό που σκέφτονται οι άλλοι άνθρωποι για τις πολιτικές μας και τις τακτικές μας, λοιπόν, έχει σημασία πάντα, και πάρα πολύ. Και ακόμα δεν έχω συναντήσει κάποιον που να αγκάλιασε τα δικαιώματα των ζώων επειδή η περιουσία τους υπέστη εμπρησμό ή επειδή κάποιος απείλησε τα εγγόνια τους, πράγματα για τα οποία ασκώ κριτική στο βιβλίο Κάπαρη στον περίβολο της εκκλησίας.

Το NSJ επιδοκιμάζει τον εκφοβισμό και τον εξαναγκασμό επειδή μια συγκεκριμένη επιχείρηση που κάνει πειράματα, η Huntingdon Life Sciences, είναι "διαβόητη για την ακραία κακοποίηση των ζώων ... τα μαγειρεμένα ερευνητικά δεδομένα ... την παράλογη κτηνωδία με σκοπό το κέρδος". Για παράδειγμα, "σε πολλές περιπτώσεις εργαζόμενοι έχουν πιαστεί στα πράσα σε βίντεο να χτυπούν σκυλάκια beagle στο πρόσωπο, να ζωοτομούν ζωντανούς πιθήκους, και άλλες βαρβαρότητες." Αυτές οι παραβάσεις είναι πράγματι διαβόητες. Έγραψα γι 'αυτές στο βιβλίο μου, παρατηρώντας ότι η εκστρατεία Stop Huntingdon Animal Cruelty έχει αποκλειστικά να κάνει με το σταμάτημα της βαναυσότητας που ασκεί η Huntingdon στα ζώα. Εν τω μεταξύ, η συνεχής ανάπτυξη και εμπορία νέων φαρμάκων, χημικών, και διαδικασιών κρατάει χιλιάδες εργαστήρια πειραμάτων, εν ενεργεία, πέρα από τις τρεις τοποθεσίες της Huntingdon.

Μια μειοψηφία του κοινού αποδοκιμάζει όλα τα  εργαστηριακά πειράματα, αλλά δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι τα αποδέχονται για ιατρική έρευνα, όταν θεωρούν ότι δεν υπάρχει άσκοπο μαρτύριο. Με το να τονίζουν την κατάφωρη κακοποίηση, οι υπεύθυνοι της εκστρατείας Stop Huntingdon Animal Cruelty (SHAC) δεν αμφισβητούν την επικρατούσα κοινή γνώμη. Ευλόγως, την ενισχύουν. Αν οι εργαζόμενοι της δεν γρονθοκοπούσαν τα λαγωνικά, θα διέφευγε η Huntingdon τον έλεγχο; Στην επιφάνεια, η SHAC φαίνεται να είναι ψυλλιασμένη, αντι-αυταρχική. Σκάψτε λίγο βαθύτερα: Επιχειρεί να παίξει έναν αστυνομικό ρόλο.

Ο Steve και ο Jason αποκαλούν την παράνομη δολιοφθορά "προεκτεινόμενη αυτοάμυνα που διενεργείται από ανθρωπίνους πληρεξουσίους πράκτορες εξ ονόματος των βασανιζόμενων ζώων." Στην καλύτερη περίπτωση, αυτά είναι φανταχτερά λόγια για έργο διάσωσης. Και διασώσεις, νόμιμες ή μη, κάνουν το ένα μέρος κυρίαρχο. Δείτε τις πολλές εικόνες των συνεργείων διάσωσης να κρατούν μικρότερα όντα προστατευτικά στην αγκαλιά τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι η διάσωση είναι κακό πράγμα (σίγουρα όλοι οι υπερασπιστές των ζώων έχουν την ευθύνη της φροντίδας των προσφύγων από το σύστημα). Αλλά ο veganism λειτουργεί συνολικά. Οι Vegans, επιλέγοντας να βγουν από το σύστημα που φέρνει τα ζώα στην ζωή ως εμπορεύματα, γλιτώνουν τα ζώα από την κακοποίηση σε πρώτη φάση. Έτσι ο veganism δεν προσφέρεται για δραματικές φανφάρες.

Αυτό δεν σημαίνει ότι υποστηρίζουμε απλά να πάμε στις κουζίνες μας και να ξεχάσουμε την σημερινή δεινή κατάσταση ενός ζώου. Δεν διστάζουμε να αμφισβητήσουμε συγκεκριμένα είδη και περιβάλλοντα καταπίεσης. Εργάζομαι με άλλους υπερασπιστές να αντιπαλέψουμε διάφορες προτάσεις που θα επέβαλαν έλεγχο στην ελευθέρια κίνησης για τα άλογα και γαϊδουράκια, στα ελάφια, και στα κογιότ. Χρησιμοποιούμε δημοτικές συνελεύσεις, ηθικά και περιβαλλοντικά επιχειρήματα, μια ποικιλία μέσων και άλλες διεξόδους για να προάγουμε την συνείδηση και να κατευθύνουμε την εναντίωση. Το ίδιο ισχύει και για άλλα έργα. Οι άνθρωποι μπορούν να αμφισβητήσουν την ζωοτομία και άλλες μορφές χειραγώγησης και ελέγχου χωρίς βομβιστικές απειλές, και με την βασική δέσμευση να αρνηθούμε να κυριαρχούμε και να καταναλώνουμε τα ζώα οι ίδιοι.

Ποιοι είναι οι δοσίλογοι;

Ο Steve και ο Jason συστήνουν "τακτικές ανάλογες με τα δεινά που προκαλούνται στα ζώα." Κατά τον ίδιο τρόπο, όπως αναφέρει το βιβλίο Κάπαρη στην αυλή της εκκλησίας, ένας εκπρόσωπος Τύπου για το ALF της Βρετανίας αποκάλεσε τα παιδιά αυτών που διεξάγουν πειράματα "δικαιολογημένο στόχο για διαμαρτυρία," έστω και αν και αναγνώρισε ότι μια τέτοια άποψη παραλληλίζει τις πεποιθήσεις των επιστημόνων να χρησιμοποιούν ζώα. Ο εκπρόσωπος δήλωσε, "Κάποιοι λένε ότι είναι ηθικά απαράδεκτο, αλλά είναι εξίσου απαράδεκτο να χρησιμοποιούνται ζώα σε πειράματα. Τα παιδιά αυτών των επιστημόνων απολαμβάνουν έναν τρόπο ζωής χτισμένο στο αίμα και στην κακοποίηση αθώων ζώων. Γιατί θα πρέπει να τους επιτραπεί να κλείνουν τη πόρτα σε αυτό και να κάθονται και να παρακολουθούν τηλεόραση και να διασκεδάζουν όταν τα ζώα υποφέρουν και πεθαίνουν εξαιτίας των ενεργειών του προστάτη της οικογένειας τους; "

Υπάρχουν πολλά μοντέλα για δυναμικό ακτιβισμό που δεν απαιτούν προσφυγή σε μεθόδους «εξίσου απαράδεκτες» σαν την κυριαρχία και την χρήση που θα θέλαμε να ξεπεράσουμε. Ωστόσο, ο Steve και ο Jason αναφέρονται σε ακτιβιστές που αρνούνται να είναι αυτά που απορρίπτουμε ως «καλοί Γερμανοί» και «μαριονέτες του εταιρικού-κρατικού συμπλέγματος" και "αστοί." Θεωρείς ότι ο εμπρησμός είναι απαράδεκτος; Κινδυνεύεις να κατηγορηθείς ότι αισθάνεσαι "πιο άνετα με τους εκμεταλλευτές των ζώων από ότι με τους αληθινούς απελευθερωτές των ζώων." Σκληρή γλώσσα, αλλά για να είναι συνεπείς σε αυτή την προσέγγιση, οι παρασκευαστές των βομβών μολότοφ θα χρειαζόταν να τις έβαζαν στα ψυγεία των γονιών τους - πιθανές αποθήκες ζαμπόν ψημένου με μέλι.


"Χωρίς ούτε μία απόχρωση στην όραση," λένε ο Steve και ο Jason, έχω απορρίψει ομάδες, όπως το Animal Liberation Front (Μέτωπο Απελευθέρωσης των Ζώων) και το SHAC ως "πλήρως ‘καταναγκαστικές’  ή ‘εγκληματικές’ ..." Δεν παραθέτουν κάποια αυτούσια πρόταση εδώ. Ισχυρίζονται ότι "προφανώς στον κόσμο της Lee Hall" η ιστορία του ALF είναι "απλά ενέργειες τρομοκρατών και, κατά συνέπεια, με σταλινικό τρόπο, απλά διαγράφονται από την ιστορία." Τα λόγια τους διαστρεβλώνουν - ή ίσως ποτέ δεν διάβασαν την Κάπαρη.

Στη δεκαετία του ογδόντα, το βιβλίο εξηγεί, "το Animal Liberation Front κρατούσε πιστά τις ειρηνιστικές αρχές". Αλλά το ALF έχει ολοένα και περισσότερο ωθηθεί, από τον Best και άλλους, να προωθεί μαχητικού τύπου τακτικές. Και τώρα είναι αρκετά συνηθισμένο να βλέπουμε νέους ακτιβιστές να λαμβάνουν μεγάλες ποινές (μια τάση από την οποία οι ιδιωτικές εταιρείες-φυλακές και οι κρατικοί προϋπολογισμοί βγαίνουν ωφελημένοι). Και για ποιο λόγο;

Ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα μιας δήθεν μαχητικής νίκης (για την οποία αρκετοί άνθρωποι είναι τώρα φυλακισμένοι) ήταν η εκταφή των οστών της Gladys Hammond από ένα παλιό νεκροταφείο εκκλησίας για να πιέσουν τους ζώντες συγγενείς της Hammond να σταματήσουν να αναπαράγουν ινδικά χοιρίδια για την Huntingdon Life Sciences. Την στιγμή που η οικογένεια τελικά ενέδωσε, είχαν μετατρέψει το αγρόκτημά τους πάλι σε επιχείρηση γαλακτοκομικών προϊόντων, καθώς και η Huntingdon είχε βρει άλλη πηγή για ινδικά χοιρίδια. Παρ’ όλα αυτά, οι ακτιβιστές πραγματοποίησαν μια πορεία νίκης όχι πολύ μακριά από την εκκλησία.

Οι κάτοικοι τους πέταξαν μπέϊκον και αυγά.

Ο ακτιβισμός του εκφοβισμού μπορεί εύκολα να μετατρέψει ένα κτηνοτρόφο ή ένα πανεπιστημιακό εργαστήριο σε ένα δημόσιο θύμα. Απέναντι σε μια εκστρατεία που κυμαίνονταν από απεργίες πείνας μέχρι τις δημοσιεύσεις στο διαδίκτυο των φωτογραφιών των εργατών κατασκευής μέχρι τις εμπρηστικές συσκευές, το νέο κτίριο των Βιοϊατρικών Επιστημών του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης έλαβε την πρώτη του παράδοση ποντικών τον περασμένο Νοέμβριο. Ένας επί μακρόν vegan, ο οποίος (το 2003-04) είχε με επιτυχία αντιταχθεί την κατασκευή ενός εργαστηρίου πιθήκων στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, κατηγορήθηκε το 2007 για σύνδεση με μια βομβιστική εκστρατεία του ALF στην Οξφόρδη, και φυλακίστηκε για δέκα χρόνια. Καμία μαζική κατακραυγή δεν ακολούθησε από την πλευρά του κοινού.

Ερωτηθέντες για τις απόψεις των διαφόρων δράσεων κατά της ζωοτομίας, οι περισσότεροι άνθρωποι αποδέχονται τις εκπαιδευτικές διαδηλώσεις. Σχεδόν κανείς δεν υποστηρίζει τις υλικές ζημίες, πόσο μάλλον τις απειλές θανάτου ή την σύληση τάφων. Ογδόντα οκτώ τοις εκατό θεωρούν ότι είναι ηθικά λάθος να δημοσιεύονται online τα ονόματα και οι διευθύνσεις των ατόμων που κατά κάποιο τρόπο συνδέονται με τα πειράματα σε ζώα. "Η πλουραλιστική, πραγματιστική, και συγκυριακή" επιδοκιμασία του NSJ για τις τακτικές φόβου έχει μικρή υποστήριξη.

Ο Steve και ο Jason λένε ότι η vegan εκπαίδευση έχει μόνο επηρεάσει το 1% του πληθυσμού ενώ το SHAC στην Αγγλία "απείλησε τα οικονομικά συμφέροντα των εκμεταλλευτών και ακόμη και την παροχή κεφαλαίων σε ένα ολόκληρο έθνος" και έκανε την "ελίτ της εξουσίας" να "τρέμει" με "κάποιο ίχνος του φόβου που προκαλούν στα ζώα θύματα τους." Υποψιάζομαι ότι αυτή η πλευρά δεν έχει καμία βιασύνη να εξετάσει την άποψη είτε των πειραματόζωων ή των ακτιβιστών, πόσο μάλλον να κάνει συνδέσεις μεταξύ του ανθρώπινου και μη ανθρώπινου φόβου. Βλέπει τις εμπρηστικές βόμβες, τα γκράφιτι, και τις απειλητικές τηλεφωνικές κλήσεις ως παραβατικότητα. Τα ζώα δεν έχουν διάλειμμα όταν οι ιδιοκτήτες τους φοβούνται ή απεχθάνονται τους υπερασπιστές τους.

Το NSJ λέει "η ραγδαία επιδεινούμενη οικολογική κρίση, δεν επιτρέπει τη μακρά πορεία μέσα από το κράτος και το πιάτο και ότι έχουμε μόνο στιγμές για την πραγματοποίηση ριζικών αλλαγών". Για το σκοπό αυτό, ο J. Muir, ένας vegan ακτιβιστής στη Victoria BC, ρωτά: "Είναι πραγματικά πειστικό το επιχείρημα ότι η ριζική οικολογική αλλαγή θα έρθει ουρλιάζοντας στους ζωοτόμους στα σπίτια τους ή απειλώντας τα παιδιά τους ή απελευθερώνοντας μερικούς σκύλους από ένα εργαστήριο;"

Ο μόνος τρόπος να οδηγήσουμε την επιστήμη και τη βιομηχανία στο τέλος της χρήσης ενσυνείδητων όντων - είμαι πεπεισμένη ότι δεν υπάρχει συντομότερος δρόμος- είναι να εργαστούμε για τον veganism, ο οποίος ορίζεται ως μια ολιστική φιλοσοφία τερματισμού της ανθρώπινης κυριαρχίας πάνω στα άλλα ζώα. Το να τσαντίζομαι ότι αυτό δεν συμβαίνει αρκετά γρήγορα, και ακόμη και το να απελευθερώνω μερικά ζώα εδώ και εκεί, δεν αμφισβητεί τη γραφειοκρατική παράδοση, ριζωμένη για εκατό χρόνια τώρα, που απαιτεί τα φάρμακα και τα χημικά να δοκιμάζονται σε ενσυνείδητα ζώντα άτομα, ή την πολύ παλαιότερη αντίληψη ότι έχουμε το δικαίωμα να κυριαρχούμε, να αρπάζουμε δια της βίας, και να εξημερώνουμε.

"Ίσως ο φιλειρηνισμός της Hall, είναι στην πραγματικότητα ένα υπολογισμένο και δόλιο μέσο» συνεργασίας με τους «θανάσιμους εχθρούς των ανυπεράσπιστων αθώων», λένε ο Steve και ο Jason, προεξοφλώντας απεριόριστα όρια στην εν δυνάμει ευπιστία του κοινού τους. Ένα κίνημα για την κοινωνική δικαιοσύνη (σε αντίθεση με μια μόνο προκλητική φωνή), καθιστά την ελπίδα δυνατή, και οραματίζεται τον πολιτισμό πέρα από τον εξαναγκασμό. Ας μην γελοιοποιούμε την δύναμη του λαού να οργανώνεται, η οποία είναι η πρόταση του veganism. Οι Vegans γνωρίζουν για την αδικία. Γνωρίζουμε το οικονομικό μας σύστημα, το οποίο επιβραβεύει την εξόρυξη και τη συσσώρευση, εμποδίζει την επιβίωση του πλανήτη και τον σεβασμό για τη ζωή. Αλλά πόσοι μας έχουν αποφύγει, εξισώνοντας μας με ανθρώπους που τους αρέσει να χειρίζονται εκρηκτικές ύλες, ή αισθάνονται μια αίσθηση ελέγχου πάνω στους άλλους;

Μπορούμε να καλλιεργήσουμε μια πολιτιστική μετατόπιση. Το vegan κίνημα, σήμερα μόλις έξι δεκαετίες από την δημιουργία του, δεν είναι αργό, και μπορεί να κορυφωθεί εντελώς ξαφνικά, καθώς η προσφορά μας ενός άλλου τρόπου ζωής συναντά την κρίση του κλίματος, καθώς ο σεβασμός για τη Γη μας συγκρίνεται με το τι συμβαίνει χωρίς αυτόν: εκατομμύρια περιβαλλοντικών προσφύγων, πόλεμοι για βασικούς πόρους, και η συνοδευτική βαρβαρότητα!

Σε ένα άρθρο του δικτυακού τόπου των Φίλων των Ζώων, έγραψα: "Πάνω απ 'όλα, η βασική αλλαγή είναι η διατροφή, γιατί είναι παράλογο να συζητάμε για τα δικαιώματα των ζώων, καθώς τα τρώμε. Το vegetarian κίνημα εφαρμόζει την πιο άμεση δράση από όλες." Το NSJ το ονομάζει αυτό" αλαζονεία "και αποδεικτικό στοιχείο μιας «σταλινικής» κίνησης να διαγράψει άλλες επιτυχίες. Βάλτε στην άκρη το μελόδραμα, λέει η Claudette Vaughan του ιστοχώρου Abolitionist Online, και είναι "απλά παράλογο να θεωρούμε τις βίαιες τακτικές ανώτερες του veganism - δηλαδή, το να μην τρώμε τα υποκείμενα της απελευθέρωσης." Και τώρα που γνωρίζουμε ότι η κτηνοτροφία (κρέας και γαλακτοκομικά), έχει επιπτώσεις στην οικολογία τόσο σκληρές, αν όχι περισσότερο, από το άθροισμα όλων των μορφών μεταφορών. Κάποιες κοινότητες οι ίδιες επιλέγουν την μη χρήση πετρελαιοειδών, και πρέπει να συνεργαστούμε μαζί τους, ενθαρρύνοντάς τους να γίνουν επίσης αντιρρησίες συνείδησης για τη χρήση των ζώων [3]. Πρέπει να εργαστούμε στο κίνημα του δίκαιου εμπορίου, πιέζοντας το να συμπεριλάβει την ηθική της δικαιοσύνης πέρα από τα όρια των ειδών. Αυτά είναι τα ζητήματα της εποχής μας, και θα πρέπει να υπερασπιστώ την Κάπαρη ως ένα από τα σπάνια βιβλία για τα δικαιώματα των ζώων που τουλάχιστον ξεκινά μια συζήτηση σχετικά με τη γεωργία, την κρίση των εξαφανιζόμενων ειδών, καθώς και την διατάραξη του κλίματος ως επείγοντα θέματα για μια σύγχρονη εστίαση των δικαιωμάτων των ζώων. Όμως, ο Steve και ο Jason προτείνουν ότι υποθέτει ότι έχουμε απεριόριστο χρόνο. (Πάλι, διάβασαν το βιβλίο; Αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται να παραθέτουν σημεία από την Κάπαρη, όταν αναφέρονται σε ένα δοκίμιο από κάποια Judith Gansen, δεν βρήκα παραθέσεις από την Κάπαρη σε αυτό το δοκίμιο των 7000 και πλέον λέξεων το οποίο σε μεγάλο βαθμό έχει να κάνει με το βιβλίο.)

Ο Veganism εξετάζει τα συμπτώματα – είτε την κλιματική αλλαγή, τις ασθένειες και τη πείνα των ανθρώπων, ή τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των ζώων. Αλλά ταυτόχρονα λειτουργεί και στις ρίζες της εκμετάλλευσης, αφού αμφισβητεί την κυριαρχία την ίδια. Πώς θα μπορούσαμε να αμφισβητήσουμε κάθε άλλη χρήση των ζώων εφόσον τα υποτάσσουμε, γιατί μας αρέσει η γεύση του σώματός τους και των σωματικών υγρών τους; Ωστόσο, ο Steve και ο Jason χλευάζουν τις vegan συνταγές, κατόπιν εσφαλμένα τις εντάσσουν ως μια πρόκληση στην "εξαιρετικά βίαιη πρακτική" της "βιομηχανικής εκτροφής." Ο Veganism απαιτεί μια πολύ πιο βαθιά αλλαγή από αυτή. Δεν κατατάσσει την βιομηχανική εκτροφή ενάντια στην εκτροφή ελεύθερης βοσκής. Τα καταλαβαίνει όλα ως υποταγή.

Προσεκτικό άκουσμα και πολιτική δέσμευση

Το NSJ αποτυγχάνει να κατανοήσει την απόφαση των Φίλων των Ζώων να καλέσουν το Νομικό Κέντρο για την Φτώχεια του Νότου (Southern Poverty Law Center) (***) να επικοινωνήσουν με την κοινότητα για τα δικαιώματα των ζώων. Παραπονούμενοι ότι το SPLC παρενέβη στην πολιτική του περιβάλλοντος και των δικαιωμάτων των ζώων, για να σταματήσει το "πρασίνισμα του μίσους" (****), ο Steve και ο Jason λένε ότι οι βίαιοι ακτιβιστές δεν σχετίζονται "κύρια με το μίσος, αλλά την αγάπη - μια αγάπη για τη ζωή και μια συμπάθεια για όλα τα αισθανόμενα όντα τόσο μεγάλη που θα διακινδυνεύσουν την δική τους ελευθερία για να εξασφαλίσουν αυτήν του άλλου." Για ανθρώπους που ισχυρίζονται ότι είναι εναρμονισμένοι στην αγάπη και την συμπάθεια, αυτοί οι συγγραφείς έχουν έναν παράξενο τρόπο να την εκφράζουν. Παραθέτουν επιδοκιμαστικά τον Paul Watson: "Είμαστε ένα βίαιο είδος, και λύνουμε πάντα τα προβλήματα μας με τη βία. Δεν έχουν υπάρξει εξαιρέσεις. Οι μη βίαιες νίκες είναι ένας μύθος. Η δύναμη έχει επικρατήσει πάντα." Ως εκ τούτου, στριγκλίζουν, "Lee Hall, έχουμε μία ερώτηση για σένα: απλά με ποια πλευρά είσαι σε αυτόν τον πόλεμο;" Πόσο εντελώς αυτοκαταστροφικό - και τι προδοσία προς εκείνους που ισχυρίζονται ότι βοηθούν - να ζεις σε έναν κόσμο όπου η παύση του πολέμου (και κατά συνέπεια ο δρόμος για τα δικαιώματα των ζώων) θεωρείται αδύνατος.

Πρόσφατα, στην Καλιφόρνια, ακτιβιστές στοχοθέτησαν τους αντίπαλους της ισότητας του γάμου. Κάποιος έγραψε μια επιστολή προς έναν συντάκτη υποστηρίζοντας ενός μέτρο ψηφοφορίας για την απαγόρευση του γάμου των ομοφυλοφίλων. Ακτιβιστές δημοσίευσαν στο διαδίκτυο προσωπικές πληροφορίες για την επιχείρηση και τους πελάτες του συγγραφέα. Ένας πάστορας δέχτηκε απειλές κατά της ζωής. Η εκκλησία έγινε στόχος επίθεσης με αυγά. Δεν είναι δύσκολο να δούμε πώς μια τέτοια τακτική μπορεί να στραφεί προς οποιονδήποτε (σε μια εξέγερση κατά του Μποϊκοτάζ της Montgomery Bus, το σπίτι του Martin Luther King δέχτηκε βομβιστική επίθεση τις πρωινές ώρες της 30ης Ιανουαρίου 1956), και γιατί οι άνθρωποι συνείδησης δεν θα πάρουν κανένα μέρος. Αν το SPLC θέλει να το διευκρινίσει αυτό, η κοινότητα υπεράσπισης όφειλε να τους δώσει χώρο να το κάνουν, και να τους ακούσουμε. Όμως, ο Steve και ο Jason προτιμούν να αποκαλούν τον κόσμο του SPLC «σκληροπυρηνικούς μισαλλόδοξους" και γελοιοποιούν μια διάσκεψη όπου ανακυκλωμένο φυτικό λάδι συνιστάται ως καύσιμο. Αισθάνονται απέχθεια: "Δεν υπάρχει εκφοβισμός ή δολιοφθορά εδώ." Ενοχλούνται από "την έκκλησή μας στην υπάρχουσα θεωρητικά εσωτερική ηθική καλοσύνη της ανθρωπότητας" και τις vegan αρχές, τις οποίες γελοιοποιούν αποκαλώντας την άποψη αυτή η χαρά του τόφου. Με τον τρόπο αυτό γελοιοποιούν τη βάση ενός κινήματος για έναν ανθρώπινο πολιτισμό ο οποίος, όπως είπε ο συνιδρυτής της Vegan Society Donald Watson, θα άξιζε πραγματικά να αποκαλείται έτσι.

Στη συνέχεια, θέλουν να γνωρίζουν ποιον θα προτιμούσα να δω πίσω από τα κάγκελα: το SHAC ή κάποιον που έχει μια εταιρεία που χρησιμοποιεί ζώα. Η απάντηση είναι κανένα. Φανταστείτε εάν ο πολιτισμός μας θα μπορούσε να ξεπεράσει την ιδέα ότι κάθε ενσυνείδητο άτομο ανήκει σε ένα κλουβί.

Και όχι, ούτε εγώ ούτε οι Φίλοι των Ζώων βλέπουμε τον Μπάρακ Ομπάμα σαν "μια σωτήρια χάρη και Μεσσία για τα ζώα." Ωστόσο, το πείραμα σκέψης του Νόαμ Τσόμσκυ έχει σημασία εδώ. "Ποιο θα ήταν το περιεχόμενο της«μάρκας Obama» αν το κοινό αποφάσιζαν να γίνουν «συμμετέχοντες» και όχι «απλώς θεατές εν δράσει» ;" ρωτά ο Τσόμσκι. "Είναι ένα πείραμα που αξίζει να επιχειρηθεί, και υπάρχει βάσιμος λόγος να υποθέτουμε ότι τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να δείξουν το δρόμο σε έναν λογικότερο και πιο αξιοπρεπή κόσμο." Οι πολιτικοί δεν θα καθοδηγήσουν την ηθική μας, αλλά η πολιτική ενασχόληση θα μπορούσε να αποδειχθεί καθοριστική σε ένα κοινωνικό κίνημα το οποίο αμφισβητεί την ιδέα της ανθρωπότητας ως αφέντες και ιδιοκτήτες.

Εν συντομία: Έχω θέσει ζητήματα στο βιβλίο Κάπαρη στο περίβολο της εκκλησίας που ο Jason και ο Steve αποτυγχάνουν οικτρά να αντιμετωπίσουν, και η χρήση από μέρους τους φράσεων όπως "αναρχο-vegan προοπτική" δεν τους βοηθάει στο παραμικρό. Το κύριο παράπονό τους είναι ότι η Κάπαρη "αφήνει στον αναγνώστη την εντύπωση ότι το κίνημα θα ήταν έτη φωτός μπροστά" χωρίς τον εκφοβισμό και τον βανδαλισμό. Ναι, αυτό ήταν το μήνυμα. (Στην πραγματικότητα, περίπου 25 χρόνια μπροστά.) Και αυτό δεν είναι θέμα ότι δεν μου αρέσει ο εσωτερικός διάλογος. Είναι θέμα ότι δεν μου αρέσει το ανόητο προβοκάρισμα το οποίο χαραμίζει τις ζωές των ανθρώπων. Είναι επίσης θέμα του πώς θα προβάλουμε το κίνημα των δικαιωμάτων των ζώων. Σε μια κοινότητα που θα πρέπει να στηρίζει τις αρχές ισονομίας, η επιδεικτική, επιθετική-macho πομπώδης ρητορική είναι παράδοξα κοινή. (Θα αποφύγω τον σχολιασμό της προώθησης στο NSJ "του τρίτου σκέλους της μαχητικής αναταραχής!") Δεν έχει πολύ νόημα να δίνουν ειδική εκτίμηση στη σωματική βία και στις καταστροφικές πράξεις, και να ξεφεύγουν περνώντας το αυτό ως ριζοσπαστικό.

Ας προχωρήσουμε μπροστά.
..................................
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ


[1] Η συγγραφέας Lee Hall είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Primarily Primates του Τέξας, καθώς και νομική σύμβουλος των Friends of Animals. Η πρωταρχική αναφορά που συζητείται σε αυτό το άρθρο είναι το βιβλίο της Κάπαρη στον περίβολο της εκκλησίας: η υπεράσπιση των ζώων στην εποχή του τρόμου - Capers in the Churchyard: Animal Advocacy in the Age of Terror (δημοσιεύθηκε το 2006 από Friends of Animals: Nectar Bat Press). Το βιβλίο εξετάζει κριτικά τις δράσεις του Animal Liberation Front, του Stop Huntingdon Animal Cruelty, και πολλών άλλων ομάδων και εκστρατειών υπεράσπισης των ζώων και της Γης, υπό το φως του στόχου να ξεπεραστεί η ανθρώπινη κυριαρχία πάνω στη Γη και στους μη ανθρώπινους κατοίκους της. Για το απόσπασμα από την εκπρόσωπο Τύπου του ALF που αναφέρεται εδώ, δείτε Jenifer Johnston, «Of Mice And Men," Sunday Herald (19 Σεπτεμβρίου 2004). Η παράθεση του Νόαμ Τσόμσκι βρέθηκε στο ZNet.

[2] Το Thomas Paine’s Corner blog (στο οποίο ο Steve είναι "Αρχισυντάκτης της ολικής απελευθέρωσης και των δικαιωμάτων των ζώων") περιγράφει τον Best ως ακτιβιστή, αναπληρωτή καθηγητή της φιλοσοφίας και έναν "λαϊκό" διανοούμενο που θεωρείται ένας από τους "25 πιο συναρπαστικούς Vegetarians" από το VegNews. Ο Jason Miller ξεκίνησε το blog. Στο "Πασιφισμός ή ζώα: Ποιο αγαπάς περισσότερο;" έχουν προστεθεί εικόνες με ανακυκλωμένες, τυχαίες εικόνες σοβαρά βασανιζόμενων ζώων, αντιπαραβαλλόμενες από μια καρικατούρα του εαυτού μου (μια φωτογραφία κομμένη και τοποθετημένη σαν να απειλεί μια γάτα), τονίζοντας την προσωπική φύση του εγχειρήματός τους.

[3] Ένα σημαντικό άρθρο σχετικά με αυτό είναι το έργο της Alyson Tyler "Πόλεις σε μετάβαση και Παραγωγή τροφίμων" στο Growing Green International (Χειμώνας 2008-09), στις σελίδες 11-13.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗ από wikipedia
 (*)- Το Tree spiking είναι μια μορφή δολιοφθοράς που περιλαμβάνει το κάρφωμα μιας μεταλλικής ράβδου στον κορμό του δέντρου, ώστε να αποθαρρύνεται η υλοτομία. Οι ακτιβιστές το κάνουν αυτό, για να υποτιμήσουν την εμπορική χρήση του ξύλου, κάνοντας έτσι τη δραστηριότητα των υλοτόμων οικονομικά  ασύμφορη σε μακροπρόθεσμη βάση, ενώ δεν απειλεί τη ζωή του δέντρου.

(**)- Μια άμεση δράση από τους αποίκους στην Βοστόνη - μια πόλη στην Βρετανική αποικία της Μασαχουσέτης - ενάντια στην Βρετανική κυβέρνηση.

 (***)- Το Νομικό κέντρο για τη φτώχεια του Νότου (Southern Poverty Law Center - SPLC) είναι μια αμερικανική οργάνωση νομικής προάσπισης διεθνώς γνωστή για τα προγράμματα εκπαίδευσής της για την ανεκτικότητα, τις δικαστικές νίκες της ενάντια στους λευκούς κυριαρχιστές(supremacists) και του εντοπισμού από αυτήν των ομάδων μίσους, των πολιτοφυλακών, και των εξτρεμιστικών οργανώσεων. Η SPLC χαρακτηρίζει ως ομάδες μίσους αυτές τις οργανώσεις τις οποίες έχει εκτιμήσει ότι "έχουν πεποιθήσεις ή πρακτικές που επιτίθενται ή διαβάλλουν μια ολόκληρη κατηγορία ανθρώπων, κατά κανόνα, για τα αμετάβλητα χαρακτηριστικά τους ...

(****) Το πρασίνισμα του μίσους αναφέρεται στο να κατηγορούνται οι φτωχοί έγχρωμοι πληθυσμοί για την περιβαλλοντική υποβάθμιση.